Van Gogh voor iedereen!
Technasium scholieren maken in opdracht van VGHD drie werken beleefbaar voor blinden en slechtzienden
Drie werken die Vincent van Gogh maakte in zijn tijd in Drenthe staan centraal: onkruid verbrandende boer, turfboot met twee figuren en de ophaalbrug bij Veenoord. In het Van Gogh jaar 2023 is het de bedoeling zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met de belangrijke Drentse periode van Vincent Van Gogh. Maar genieten van kunst is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Tweede- en derdeklas havo- en vwo[1]scholieren staan voor de opdracht oplossingen te bedenken voor het beleefbaar maken van kunst voor blinden en slechtzienden in opdracht van het Van Gogh Huis Drenthe. Begin maart vindt de aftrap van dit uitdagende project plaats op drie Technasiumscholen in de provincie Drenthe. Projectleider Henk Lukken vertelt hoe dit project, waar straks zo’n 130 leerlingen aan meewerken, tot stand is gekomen: “Ik zag een bericht op internet voorbijkomen en had iets vergelijkbaars gezien bij een collega. Toen dacht ik al: dat wil ik ook! Ik heb meteen gereageerd.”
Aan enthousiasme geen gebrek
De technasiumdocenten reageerden positief en hebben zin om met de scholieren aan de slag te gaan. Henk: “Enthousiasme bij de docenten is erg belangrijk, zij moeten het gaan overdragen op de leerlingen.” Dat ook dit goed zal uitpakken, daar heeft Henk alle vertrouwen in: “Overal waar ik aan de bel trek, wordt leuk gereageerd. Zo komt Koninklijke Visio samen met ervaringsdeskundigen bij de leerlingen langs om te vertellen hoe het is om een visuele beperking te hebben. De leerlingen worden ook in de gelegenheid gesteld een interview af te nemen bij de ervaringsdeskundigen. Daarnaast gaan de scholieren in het Drents Museum zelf ervaren hoe het is om zonder of met verminderd zicht een museum te bezoeken. Tot slot komen de ervaringsdeskundigen bij de scholen langs om de gemaakte prototypen te gaan testen.”
Onderzoek en ontwerp
De leerlingen van het Technasium kunnen hierdoor ruimschoots vooronderzoek doen, wat belangrijk is in hun opleiding. Henk: “Eerst onderzoeken waar behoefte aan is, wat de mogelijkheden zijn en dan pas ontwerpen.” Op de vraag hoe ervaren de scholieren zijn op dit gebied antwoordt Henk: “De scholieren zijn gewend om in projecten te werken. We zijn bijvoorbeeld al veel bezig met het klimaat, plastic en nieuwe mogelijkheden om energiebronnen te sparen. Je staat versteld van de vindingrijkheid van de kinderen. Ik kijk dan ook enorm uit naar de oplossingen waar ze mee gaan komen!” Samenwerkingen en finale De totstandkoming en uitvoering van dit project is volgens Henk Lukken te danken aan de prettige samenwerking van betrokken partijen: De Nieuwe Veste Coevorden, Hondsrug College Emmen, Roelof van Echten Hoogeveen, Koninklijke Visio, het Van Gogh Huis Drenthe, de provincie en drie gemeenten. Op 9 juni vindt in Nieuw Amsterdam de finale plaats. Per school worden er drie finalisten aangewezen. Per schilderij zal een deskundige jury uiteindelijk één team uitkiezen met de beste oplossing. Wordt vervolgd!